Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /public_html/plugins/system/articlesanywhere/src/Replace.php on line 61

Zadaniem TIK, które realizowałam w ramach ogólnopolskiego projektu Szkoły z klasą 2.0, było stworzenie komiksu opartego na mało popularnej, chyba z racji objętości, lekturze Krzyżacy. Jako temat komiksu zaproponowałam historię Juranda.

Zadanie przeznaczone było dla ochotników, którzy interesują się grafiką oraz rysowaniem. Historia Juranda przedstawiona w formie komiksu stanowiła dla klasy formę powtórzenia i utrwalenia przerobionego wcześniej materiału, bowiem uczniowie realizujący zadanie TIK zaprezentowali swoją twórczość podczas lekcji podsumowującej omawianie lektury. Zrealizowali tym samym formę zadania uczymy innych (to jedna z dwóch metod, jakie wprowadzaliśmy w tym roku w ramach projektu).

Prezentacja historii Juranda w postaci komiksu była dla uczniów sporą atrakcją.

Celem takich działań jest z pewnością lepsze zapamiętanie bohatera literackiego przez młodzież, ale także pokazanie uczniom, że każdy temat można zrealizować twórczo przy pomocy technologii komputerowej. Uczniowie uczyli się selekcjonowania i doboru właściwych informacji (opisy i dialogi), planowania pracy, terminowości.

Korzystali z programu przeznaczonego do tworzenia komiksów pixton.com oraz z programów przeznaczonych do tworzenia prezentacji multimedialnej, których materiałem były zeskanowane wcześniej komiksy wykonane metodą tradycyjną. Korzystanie z technologii nie jest wymagane obowiązkowo, ale zachęcamy do korzystania z nowych narzędzi, bo to przygotowuje naszych uczniów do tego, żeby mogli poradzić sobie w przyszłości.

O istnieniu programu przeznaczonego do tworzenia komiksu dowiedziałam się dzięki opiekunce pracowni języka polskiego z platformy Centrum Edukacji Obywatelskiej - udział w projekcie był dla nas inspirujący :) Na jednym ze spotkań pokazałam uczniom działanie programu pixton.com. Poza tym omówiliśmy najważniejsze wydarzenia związane z postacią Juranda, jakie muszą znaleźć się w historii komiksowej.

Na kolejnych spotkaniach razem z uczniami zastanawialiśmy się nad właściwym doborem tekstów. Okazało się, że selekcja materiału językowego sprawia duże trudności. Trudnością, z którą zetknęli się uczniowie zdecydowani na tworzenie komiksu w wersji komputerowej, było również ograniczenie graficzne programu (bohater to postać średniowieczna, brakowało motywów z epoki). Ponadto nie można było dodać własnych elementów graficznych. Pomimo tych ograniczeń, uczniowie zdecydowali się na stworzenie komiksu w programie pixton.com.

Komiks w wersji tradycyjnej został zaprezentowany uczniom w formacie JPG przy pomocy rzutnika, natomiast komiks w pixtonie uczniowie obejrzeli na swoich komputerach po uprzednim wklejeniu linka do strony pixton.com. Dzięki temu powtarzali materiał w domu, a to bardzo dobrze! Poza tym zadanie okazało sie dla nich atrakcyjne, zaangażowali się, a motywacja do pracy jest przecież niezwykle ważna.

Historia Juranda, cz. I: http://www.pixton.com/comic/vc8f1uhy

Historia Juranda, cz. II: http://www.pixton.com/comic/4b3jmi1y

Opiekun zadania: Joanna Szlosarczyk 

 

Zadanie (pomysł i realizacja) zostało wyróżnione przez CEO jako dobra praktyka nauczycielska :). Więcej na ten temat: http://szkolazklasa20.pl/dokument_widok?id=1170

 

W trakcie omawiania lektury Krzyżacy postanowiliśmy stworzyć komiks prezentujący historię Juranda przy pomocy narzędzi TIK. W rezultacie naszych działań powstał komiks w formie tradycyjnej, czyli na papierze oraz historia obrazkowa stworzona w programie o nazwie pixton.com. 

W pixtonie wyszła wersja trochę współczesna ze względu na to, że brakowało motywów średniowiecznych: strojów, zbroi itp. Nie można było dodać także własnych elementów graficznych. Nam jednak taka wersja się podobała: wywołała uśmiech na twarzy uczniów. Jeśli dzięki temu lepiej zapamiętamy postać Juranda i związane z nim wydarzenia, to dlaczego nie poeksperymentować?

Dominika, uczennica kl. I, autorka komiksu w wersji elektronicznej

Podyskutuj o tym na forum: KLIKNIJ