Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /public_html/plugins/system/articlesanywhere/src/Replace.php on line 61

            NASZE PASJE to specjalne wydanie szkolnej gazetki Gimnazjum nr 6: 6 na 6. Jest to efekt pracy w ramach projektu gimnazjalnego. Wybrałyśmy ten projekt, ponieważ uważamy, że gazetka będzie unikalną pamiątką na przyszłość. Zawarłyśmy w niej opisy naszych dotychczasowych osiągnięć, to źródło informacji nie tylko o nas samych, ale również o tańcu i siatkówce.

            Materiały zbierałyśmy przez 6 miesięcy. Nasze osiągnięcia pozwoliły nam na opis różnorodnych wydarzeń (zwłaszcza sukcesów). Przedstawiłyśmy relację z Impresji tanecznych (festiwalu, który odbywa się co roku na scenie hałcnowskiego Domu Kultury). Co roku jako zespół Impresja zdobywamy miejsca na podium. Po wielu rozgrywkach udało nam się zdobyć Puchar Asnyka, jak wynika z artykułu, starcie z innymi drużynami wymagało od nas wielkiego wysiłku.

 

            Starałyśmy się tworzyć różnorodne materiały dziennikarskie. Obok sprawozdań i reportaży przeprowadziłyśmy wywiad z naszym trenerem i nauczycielem wychowania fizycznego o tym, jak rozpoczęła się jego praca z siatkówką i jakie efekty ona ze sobą niesie. Rozmawiałyśmy też z instruktorkami z DK, z którymi pracujemy od lat. Starałyśmy się pisać o wszystkim, co ważne dla siatkówki w naszej szkole i dzielnicy. Pamiętałyśmy m.in. o Memoriale im. Stefana Zubera, człowieka, który tak jak my wysoko cenił swoje pasje i z przekonaniem poświęcał im swój czas i siły.
W gazecie znalazł się też tekst Karoliny o niestety zakończonej już przygodzie z siatkówką. Nasza koleżanka grała w szkolnej drużynie i drużynie MKS. Niestety, zdrowie nie pozwoliło jej na dalsze uprawianie sportu. Podczas operacji zrozumiała jednak, że zdrowie to podstawa życia, a marzenia - choć to trudne - trzeba czasem zmieniać. Swoje wspomnienia i przemyślenia opisała w jednym z artykułów.

  

            W realizacji projektu wykorzystałyśmy QMAM. To serwis internetowy dla młodych dziennikarzy. Dzięki niemu udało nam się stworzyć gazetkę. Nie obeszło się bez pomocy opiekunki projektu Pani Jachowicz, która pokazała nam, jak posługiwać się qmamem. Nauczyłyśmy się przelewać artykuły, zdjęcia na makiety. W tworzeniu projektu korzystałyśmy również z wielu dodatkowych narzędzi: Picassa do edytowania zdjęć, glogster, gdzie można stworzyć wirtualny plakat. Poczta e-mail. Facebook, który służył nam do kontaktowania się ze sobą, ale także do kontaktu z naszymi czytelnikami: do zbierania informacji do gazetki. Dzięki takim narzędziom mogłyśmy szybko i sprawnie pracować. Wykorzystałyśmy też WordPress, gdzie został stworzony blog, prowadzony przeze mnie.

 

            Dzięki tej gazetce pozostanie w nas szczególna część młodości, nasze osiągnięcia są jak do tej pory najpiękniejszymi wydarzeniami w naszym życiu. Rozsławiamy nasze działania, pokazujemy pasję, która jest naszą miłością i dzięki niej mamy jasne cele i jesteśmy niezależne :). Dziękujemy za możliwość stworzenia tak wspanialej pamiątki na przyszłość.

Aneta Dziąćko (liderka grupy i redaktor naczelna numeru)

 

            Temat główny projektu to zapoznanie uczniów w praktyce z gatunkami dziennikarskimi i specyfiką tworzenia własnego pisma. Członkowie grupy muszą przejść cały cykl tworzenia: wybrać główny temat, wybrać zagadnienia, jakie trzeba poruszyć, aby temat jak najpełniej przybliżyć czytelnikom, dobrać odpowiednie gatunki dziennikarskiej wypowiedzi (czyli formy wypowiedzi mówiąc językiem polonisty). Następnie zadbać o uzupełnienie materiałów fotografiami, skorygować, stworzyć stronę graficzną pisma, wydać.

            W czasie realizacji projektu spotykałyśmy się "w rzeczywistości" i w sieci. Dyskutowałyśmy o materiałach, o kryteriach oceny, analizowałyśmy przykładowe pisma, korygowałyśmy teksty. W czasie realizacji projektu dziewczyny mogły uczestniczyć również w szkolnych warsztatach dziennikarskich.

            Wykonałyśmy wspólnie szpigiel, czyli "rozkład" poszczególnych treści, aby mieć zarys tego, co znajdzie się w numerze. Pomogło to dziewczynom w planowaniu i uporządkowaniu materiałów. Redaktorki zaplanowały przeprowadzenie wywiadu z trenerem, przeprowadzenie sondażu wśród kolegów i koleżanek (na temat sposobu spędzania wolnego czasu), chciały porozmawiać z instruktorami grupy tanecznej. Jednym z ich pomysłów było też to, żeby przybliżyć czytelnikom dyscypliny sportowe i artystyczne, którymi się interesują, stąd przygotowanie materiałów teoretycznych: o technikach tańca, o pozycjach w siatkówce itp.

            Kiedy materiały były gotowe, dziewczyny przelewały artykuły, uzupełniały zdjęcia, dobierały szatę graficzną. Następnie musiały dokonać korekty. Pracując nad graficzną stroną gazety, postanowiły też skorzystać z glogstera. Zaproponowałam im ten program, aby mogły pokazać etapy pracy nad projektem, a one wykorzystały go też na własny sposób (m.in. na blogu).

Prezentacji projektu dokonały etapami: relacjonowały pracę i publikowały częściowe efekty na blogu, opublikowały numer w sieci (na stronie MAM MEDIA), oczywiście link na blogu i na stronie internetowej szkoły, zaprezentowały przebieg swojej pracy i jej efekt przed swoją klasą i w czasie szkolnego Festiwalu Projektów 2.0.

            Co uważam za sukces? Przede wszystkim to, że dziewczyny poradziły sobie z zadaniem i wiele się nauczyły (nie tylko technologicznie ale i pod względem pracy w zespole). Cieszę się, że blogowa praca Anety została doceniona przez moderatorów i otrzymała odznakę m.in. za blog z pasją. Za sukces uważam też to, że dziewczyny dwukrotnie przekroczyły wymaganą ilość stron pisma: to dowodzi, że faktycznie spodobała im się "zabawa w dziennikarza".

Opiekun projektu: Anna Wójcik-Jachowicz

LINKI:

Nasze pasje: http://redakcja.mam.media.pl/paper/preview/6na6/13/5/13/

Więcej można przeczytać na blogu dziewczyn: http://blogiceo.nq.pl/szkolazpasja/

Więcej numerów szkolnej gazetki: http://ajachowicz.blogspot.com/p/warsztaty.html

 

Skomentujecie na forum?   TUTAJ